Verdun - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Verdun - Reisverslag uit Verdun, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Verdun

Door: Paul

19 Mei 2017 | Frankrijk, Verdun

Vroeg in de ochtend waren de regenspetters van een stevige bui al te horen. Het beloofde samen met de 14 graden niet veel goeds voor een ontspannen wandeling door de stad. Gewacht tot de regen wat minder werd zijn we eerst via een “Champion” gefietst om een ontbijt te nuttigen. Aansluitend een wasserette aangedaan om de kleren van de eerste week te wassen en te drogen. Wolter sprak daar een Nederlander die ieder jaar vier – vijf maanden op een camping in Verdun staat. Na het drogen van de was naar het ‘Centre Mondial de la Paix’ gefietst dat helaas tussen de middag dicht was. Onderweg, naar een eetgelegenheid, voor een middagmaal hebben we een bezoek gebracht aan de kathedraal van Verdun nog even gekeken naar abseilactiviteiten van jongeren die onder begeleiding van Franse militairen langs een steile muur van het grote herdenkingsmonument, gezekerd, aan de grond moesten komen. Bij een snackbar even de trek gestild en weer naar het ‘Centre Mondial de la Paix’ gefietst. In het Centre Mondial hebben we aan de hand van een audio guide alle facetten van de vreselijke oorlog ’14 – ‘18 horen en zien langskomen. Echt gruwelijk wanneer je bedenkt dat het eigenlijk nergens om ging. Ja, gekwetste eer van een paar leiders. Toevallig ben ik een boek van John Boyne, “De jongen die zijn vader zocht”, aan het lezen. Het gaat over een Engelse volksbuurt in Londen waar mannen zich als vrijwillig militair beschikbaar stelden om rond Verdun en het riviertje De Marne te vechten. De vader van de jongen (Alfie) was er een van. In het ‘Centre Mondial de la Paix’ was ook een ruimte ingericht over de groei van de Europese Unie. De Brexit was als cartoon ook aanwezig. Daarnaast is er een expositie van vele kritische posters en cartoons welke betrekking hebben op de vrede en het menselijk handelen om er geen succes van de maken. Net terug uit de stad in het F1 hotel viel het water en ijs weer met bakken uit de hemel.
Spreuk van de dag: Liefde is meer dan de som der delen.
Morgen op weg naar Troyes.