Vezelay - Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Vezelay - Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Vezelay - Nevers

Door: Paul

25 Mei 2017 | Frankrijk, Nevers

De strak blauwe ochtend lucht en een zon die langzaam over de heuvels komt belooft een mooie dag. Voor het ontbijt, het onderkomen nog even geveegd en gemopt met de zeep die ter beschikking was gesteld. Na de positieve schoonmaaktoets door de beheerder en de daarmee veilig gestelde borg van vijftig Euro zijn we op weg gegaan naar Nevers. De geadviseerde route op de Teasy bleek de kortste aan kilometers aan te geven en dat was de dag ervoor ook goed bevallen. Geen drukke wegen maar mooie paden. Ook weer een klein stuk langs het kanaal. Hemelvaartsdag en de periode van de veertig dagen tijd, beginnend met Aswoensdag, eindigend met Pasen en uitlopend naar Pinksteren gaf weer voldoende “stof” om te filosoferen. Aswoensdag, bekend om het askruisje en de uitspraak; “Mens, gedenk dat gij uit stof zijt gemaakt en naar stof zult wederkeren”, was al voldoende om kilometers te vullen. Langs dit stuk van Canal de Nivernais was meer ‘pleziervaart’ dan het eerste stuk. Bij een van de sluizen hebben we een heerlijke bak koffie genoten tijdens het ‘schutten’ van enkele boten. Uiteindelijk via een mooie, bosrijke omgeving en landerijen in een golvend landschap, rond 15.00uur in Nevers aangekomen. Het gekozen onderkomen was zelfs nog niet open waardoor er niets anders op zat de tijd te doden op een terras.
Na het inchecken en verfrissen richting stad. Veel verder dan enkele honderden meters kwamen we niet. Aan de weg lag een groot ommuurd complex waar bij een ingang de naam van Bernadette op de muur stond. Binnen het complex was een klein museum ingericht over het leven van Bernadette en dat ze was ingetreden in het klooster ( Zusters van Nevers). Buiten op het terrein hadden ze een replica van de grot uit Lourdes gebouwd waar Maria aan Bernadette was verschenen. In de kapel op het terrein zagen we in een nis naast het hoofdaltaar een glazen kist met daarin het lichaam van Bernadette. In Nevers gestorven op vijfendertig jarige leeftijd. Dit maakte op mij wel indruk. In gedachten verzonken werden we meegezogen in een mis die daar werd gehouden en waarin de bisschop van het gebied waar Nevers toe behoortvoor ging. Dit was op deze bijzondere dag mooi meegenomen. In de stad bleek veel dicht te zijn in verband met Hemelvaartsdag. Toch nog een goede maaltijd genoten in een Pub - Brasserie “Le Lord”.
Gedachte van de dag: Mooi dat ons “stof” zodanig is samengevoegd dat we gezond en wel van deze mooie omgeving kunnen genieten.
Morgen naar Montlucon.

• 27 Mei 2017 - 08:16

Marieke:

Mooi pap

• 27 Mei 2017 - 12:13

Anne Bakker:

Hjoed, in prachtige dei om neat te dwaan, sit de bijienfandele stof dy't mij ta Anne Bakker makke hat mei dy oare heap stof, bundeld ta Aaltje, op myn terras. Dizze stofnêsten dogge jimme de hertlike groetnis .No mar hoopje dat der foarlopich noch gjin stofsûger delkomt.