Nevers - Montlucon - Reisverslag uit Montluçon, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Nevers - Montlucon - Reisverslag uit Montluçon, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Nevers - Montlucon

Door: Paul

26 Mei 2017 | Frankrijk, Montluçon

Net in bed voor de nodige nachtrust kreeg ik last van beste krampen in de buikstreek. Het nodige gebeurde, maar stelde me pas de volgende ochtend gerust bij het achterwegen blijven van…. . Het hotel, met één ster, leek op een goed verzorgde jeugdherberg. De hotellier had met veel zorg een ruim ontbijt klaargemaakt voor zijn gasten uit o.a. Japan, Duitsland en Nederland. De fietsen stonden mooi in een garage onder een huis aan de overkant van de weg. De GPS werd op Montlucon gezet en met 109 km zou het met de warmte en heuvels weer een aardige trap worden. Wolter deed onderweg zijn oortjes in en stelde af op Bas Haring die hem weer stof tot filosoferen zou aanreiken. Onder andere zijn zienswijze op het werk van Darwin. Hij zag in Darwin een hele goede observator van wat hij op zijn reizen tegen kwam en van waaruit hij zijn evolutie theorie vorm gaf. Het gaat te ver om het verhaal van de ijsbeer, giraffe of de Australische buidelmuis hier te bespreken. Onderweg kwamen we nog langs enkele kanalen en kanaaltjes als ook over de rivier Cher. Het merendeel van het traject ging door het glooiende landschap met mooie vergezichten en langgerekte klimmetjes. De lagers van mijn voorwiel makken door de hitte soms een knakkend geluid alsof de kogeltjes zich even tegen elkaar afzetten. De fietsmaker heeft er een dag vóór vertrek nog naar gekeken, afgesteld en gesmeerd. Met de eerste duizend op de teller en nog een dikke tweeduizend te gaan moet het lager nog even mee. Tijdens een extra colastop op een terras kwamen we aan de praat met een stel uit Amsterdam ( zij Zwolse ) die om drie uur een afspraak met een makelaar hadden voor de bezichtiging van een vakantiehuis. Waar is het camerateam van “droomhuis gezocht” vroeg ik uit de grap. Dit konden ze wel alleen af. Vijfentwintig kilometer vóór Montlucon lag nog een lange valse op ons te wachten. Eenmaal genomen had je wel een afdaling van bijna tien kilometer om rustig uitrijdend de laatste kilometers langs een vervallen kanaal de stad in te rijden. Een goedkoop onderkomen, avondeten, facetimen met de eega’s en wat lezen sloten deze mooie dag weer af.
Gedachte van de dag: Zal de mens ooit weer evolueren van recht oplopend naar een gebogen, schermpje turende, homosapien?
Morgen richting Tulle.

• 27 Mei 2017 - 18:54

Joop Kockelkoren:

Hallo Pedaleurs,

Goede avond vanuit een zonovergoten Panningen, waar de temp. 30 graden aangeeft. Volgens mij hebben jullie met het weer geboft. Zelfs de wind is soms een metgezel. In het gebied waar jullie nu zitten, heb ik met de Mobilette van Oom Sef rondgetuft van het Centraal Massief via La Courtine naar Cognac. Ik hoop, dat jullie een voorspoedig verloop hebben de komende weken.
    Wij gaan a.s. weekend naar de Provence en zal op de campings proberen contact te houden.
    Goede reis en de groetjes
    Joop