Brive - Cahors - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Brive - Cahors - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Brive - Cahors

Door: Paul

30 Mei 2017 | Frankrijk, Cahors

Nachts heeft het stevig geregend in Brive en dacht, wat nu valt, valt straks niet en draaide me weer om. We hebben buiten zitten ontbijten. Er waren niet veel gasten aan het ontbijt. Voor het beladen van de fietsen eerst nog even wat onderdelen van beide fietsen gesmeerd. Onze navigatie systemen waren het tot even buiten de stad aardig met elkaar eens. Echter na een afslag, waar we het beiden mee eens waren, maar wat achteraf niet had moeten gebeuren, werd in goed overleg (partijtje matten in een weiland) koers gezet richting de D280 die net boven Souillac werd opgepakt en tot Cahors zou worden gevolgd. De eerste dertig kilometer (2,5 uur) vanaf Brive bestond uit mooie weggetjes met veel korte stevige hellinkjes, waardoor het duidelijk werd dat we hierlangs de bestemming van de dag wel konden vergeten. De D280 is een belangrijke doorgaande weg met enig vrachtverkeer. Er zaten best wel enkele lange klimmetjes in met dito afdalingen. Net weer vertrokken van de middagstop, waar we nog heerlijk in de zon ons broodje hadden genuttigd, begon het te regenen. Opvallend dat de regen net voor iedere top minder werd of zelfs stopte om vervolgens in het volgende dal weer aan te trekken. De regenkleding ging niet aan, omdat ik steeds dacht het stopt zo wel, maar ook omdat de windjacks enige beschermende werking hadden. Dertig kilometer voor Cahors nog een colastop gedaan in een klein wegrestaurant. Wolter zag in een rommelige boekenkast enkele boeken van Ann Todd staan met de titels Before (1x) en After (5 stuks). Tja, wat zou hier de reden van zijn? We moesten nog één keer 200 meter stijgen en de laatste kilometers zakten we Cahors in. Cahors is gelegen aan het riviertje de Lot, waar de omgeving naar vernoemd is. In Brive hadden we al gezien dat er een Auberge de Jeunesse was er daar werd op gekoerst. Die van Cahors leek of die net geopend was. Inderdaad was hij pas tien dagen open. De fietsen konden we stallen in een parkeergarage waar nog niets stond en zeker ruimte was voor twintig auto’s en verscheidene fietsen. Ook hier is iets moois neergezet maar of het allemaal praktisch is betwijfel ik. Onder andere wanneer je het gordijn (screen) laat zakken kan het raam niet open voor de gewenste ventilatie die verder afwezig is in de tweepersoons kamer. Gaan dus slapen met de screen naar boven.
Na een korte verkenning van de stad blijven we er een dag om meer te zien en de was te doen.
Gedachte van de dag: Zou iemand weten wat die gedachte van gisteren betekend?
Morgen in Cahors.