Burgos - Palencia - Reisverslag uit Burgos, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Burgos - Palencia - Reisverslag uit Burgos, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Burgos - Palencia

Door: Paul

12 Juni 2017 | Spanje, Burgos

De hele nacht bleef het flink waaien en tegen de ochtend zou er zelfs regen kunnen vallen. Heerlijk geslapen met die koelende wind en van regen is het niet gekomen. De tent werd droog opgerold en samen met de prachtige Vaudé tassen op de fiets geladen. Na het ontbijt op het campingterras bij de camper met een verse bak koffie, afscheid genomen van Oebele en Marty. O e M vertrokken dezelfde dag richting San Sebastian en via de Pyreneeën, met verschillende stops natuurlijk, door zouden rijden naar het noorden van Barcelona en daarmee het rondje “Iberisch Schiereiland” te hebben afgemaakt. De totale trip had zes weken in beslag genomen. Via een slingerend fietspad zijn we vanaf de camping, langs het centrum, door de stad, richting Leon gefietst via de rustige N120. Voor het verlaten van de een stad of dorp altijd wat inslaan aan proviand, want de dorpjes op het platte land hebben deze voorzieningen vaak niet meer. Gaande de dag werd het warmer en warmer tot uiteindelijk vijfendertig graden, een temperatuur die vooral het laatste deel van de trip vaak naar de waterfles deed grijpen. Dat dit nodig is zag je ook aan de vele sproei installaties, vaak van grote lengtes, om het water zo goed als mogelijk verdeeld te krijgen over de akkers. Naast de aanplant van heel veel windmolens, over de noord-zuid gelegen heuvelruggen, zag je op sommige plekken ook weer aanplant van gewone naaldbomen op de grotendeels kale heuvels. Zonder irrigatie zou het land al een woestijn zijn geweest. Onderweg langs een dorp bij een lokaal watertappunt de bidons als ook, maar dan op een bankje onder een boom, de inwendige mens bijgevuld. Even voor Palentia gezien dat er een jeugdherberg is. Hiervoor gekozen, omdat er onweer wordt verwacht en er op het eerste gezicht geen campings zijn. De Teasi leidde ons naar een groot pand van de Junta de Castilla y León met daarin ,onder andere, een Albergue “Complejo Juventil Castilla” voor de “jeugd”. Omdat we in het bezit zijn van een Stayokay-pas werden we binnen gelaten. Er zijn twee verdiepingen met lange gangen, aan weerzijden voorzien van kamers en de nodige sanitaire voorzieningen. Gaande de avond liep het aardig vol mét, jongeren. Voor de avond was het even zoeken naar een geschikte eetgelegenheid. De meeste terrassen in de omgeving waar we logeren serveren drinken met een hapje (tapas). De lucht, begeleid met een stevige wind, is soms dreigend, maar daar blijft het tot nu toe bij.
Gedachte van de dag: Voor wie de richting weet leiden vele wegen.
Morgen richting Zamora. (138km)

• 12 Juni 2017 - 22:37

Tjitske:

Heb wat foto's op Google maps bekeken. Wat een groot stuwmeer daar. Ja, en dan die hitte......er zijn van die parasolletjes die je op je hoofd kunt zetten. Ja .....en anders toch maar veel blijven drinken met een lekkere zak drop erbij voor het broodnodige zoutgehalte!
    Fijne tocht verder. Tút Tjitske

• 13 Juni 2017 - 11:53

Marieke:

Zo wat een warmte!
    Doordat je kleindochter de laatste nachten zo goed doorslaapt geen nachtelijke leestijd meer.
    Dan overdag de vrije tijd opvullen met het lezen van je prachtige verhalen!
    Ga zo door pap!