Bideira de Pena - Guimaräes - Reisverslag uit Valpaços, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Bideira de Pena - Guimaräes - Reisverslag uit Valpaços, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Bideira de Pena - Guimaräes

Door: Paul

18 Juni 2017 | Portugal, Valpaços

Goed geslapen vertrekken we uit het paradijsje. De eerste 10 km van de 120 km gaan bergafwaarts en het verdere hoogteprofiel laat na enkele iets stevigere klimmetjes een korte golf beeld zien tot aan Porto. Niet met twee vingers, maar het moet te doen zijn. Maar zoals al eerder geschreven om de dag niet eerder te prijzen dan dat het avond is wordt dit zo’n dag. In het hoofd staan we afgesteld om de N206 te volgen. Blijkbaar heb ik daardoor een cruciale afslag op mijn GPS gemist. De afstand tot de bestemming nam snel toe. Na wat richting zoeken op de kaart en de aanwezige opties op de GPS-en bekeken te hebben, hebben we waarschijnlijk de meest slecht optie gekozen. Desalniettemin hebben we een stuk van de route gereden waar de beroemde Portugese Vino Verde wijn vandaan komt. Het is een frisse licht mousserende, laag alcoholische wijn. Het extra zwoegen maakte van de ochtend brak ons op. De N206, die eerder nauwelijks verkeer had groeide, gelijk een klein riviertje, uit naar een bij tijden vierbaans weg. Er volgde overleg bij een degelijke lunch in Guimaräes. Het besluit was snel genomen. We gaan naar de Camping op 3km afstand van waar we zaten te eten om de resterende 50km morgen te doen. Het werd nog een stevige klim (200 meter op 3km) naar het park waar de camping een onderdeel van was. Bij de receptie keken ze ons vreemd aan dat we maar een nacht bleven, want het gebied en de stad zijn de moeite waard te bekijken. Je kunt met een bijvoorbeeld met een kabelbaan plus fiets naar de stad. Tja keuzes. De tent opgezet, nog even wat gelegen, waarna Wolter enkele baantjes ging zwemmen terwijl ik achter mijn tablet ging zitten.
Wat in mijn gedachten onderweg rondspookte was onder andere de gemiste afslag en de psychische energie wat dat kost en daarmee ook fysieke kracht. Daarnaast was ik bezig met de dame van het “paradijsje” van gisteren, die met hard werken veel had vergaard en er achter komt dat hun bezit een blok aan het been is geworden.
Morgen dan toch naar Porto.

• 19 Juni 2017 - 17:33

Mieke En Ruud:

Beste Wolter en Paul,
    Terwijl wij door jullie worden geïnformeerd over de voortgang van de Portugalreis in westelijke richting naar Porto bereikte ons het bericht via Facebook dat onze vrienden Joost en Els Smulders-Waijers betrokken zijn bij de hevige bosbranden in het midden van het land.
    Joost en Els waren jeugdvrienden van Mieke en Ruud in de jaren zestig van de vorige eeuw.
    Terwijl Joost als chemisch techneut bekend staat heeft Els haar verdienste als kunstenares meer dan
    verdienstelijk waargemaakt.
    Zij woonden vanuit Tilburg naar Loon op Zand (nu nog in de wintermaanden) en verblijven dan in het zomerseizoen in hun woning in de plaats Cernache do Bonjardim, ongeveer 50 km onder Coimbra.
    Els geeft schilderlessen in Portugal. Echt iets voor Japke!
    Alles is op te zoeken op Google. (Els Smulders-Waijers)
    De kranten, het journaal en teletetekst hebben ons gisteren en vandaag al ruim aangegeven waar precies de brandhaard bestaat. Hierbij worden de plaatsen Pedrogao Grande, Figueiró dos Vinhos en
    Castanheira de Pêra genoemd. De aantallen overledenen en vermisten worden hier ook ruim medegedeeld in de verschillende media.
    Vandaag vertelde Joost ons dat het vuur hun woning tot op 2 km had benaderd, de vrouwen uit hun
    directe omgeving werden geëvacueerd en plaatste Joost een foto van het afgebrande huis van een van hun vrienden op het Facebookmedium. Dan mag je reageren met "Verdrietig".
    Mieke en Ruud wensen Wolter en Paul in de komende dagen meer geluk en vriendschap.
    Dat in nodig in het bedroefde en beproefde Portugal.
    Blijf langs de kust!
    Groetjes van Mieke en Ruud.