Pombal - Fatima - Reisverslag uit Fátima, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Pombal - Fatima - Reisverslag uit Fátima, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Pombal - Fatima

Door: Paul

23 Juni 2017 | Portugal, Fátima

Na het ontbijt fietsen uit het washok van het Motel gehaald en bepakt. Of zo’n Motel, met een aparte culinaire voorziening, met maar enkele gasten, uit kan vraag ik me af. We rijden de eerste drie kilometer over een gedeelte van de weg dat we gisteren al hadden afgelegd. De omgeving waar we door fietsen ziet er goed onderhouden uit. Tussen de bossen van vaak naaldbomen (harstappen) veel kleine dorpen, waar ook nieuwbouw in diverse stijlen wordt neergezet, van bijvoorbeeld de klassieke bungalow tot een creatie van gestapelde compartimenten in strak design. Sommige huizen niet afgemaakt tussen het onkruid van wat de tuin had moeten worden. Vaak zie je mensen rondom hun huizen aan het werk in een moestuin. Een opvallende verschijning in veel moestuinen, gezien door het hele land, zijn de spruitjes, althans het loof ervan want de oogst was al geweest. Het gebied is vrij dicht bebouwd met hier en daar wat grotere en kleinere bedrijven vaak uit de bouw- en transportsector. Grotere wegen zorgen voor een grote bedrijvigheid. Net voor Fatima nog wat geluncht om daarna te landen in hotel xx “Peregrinos de Fatima”. Nog maar even op de kamer komt het bericht binnen van de dames dat ze op vliegveld Eindhoven klaar staan om aan het begin van de avond te vliegen. Na geïnstalleerd te zijn alvast naar de omgeving van de Basiliek gelopen om daar de eerste indrukken op te doen en de beloofde kaarsen te ontsteken in een walm van was. Enkele mensen liepen op hun knieën het marmeren pad af tot aan de kapel wel een paar honderd meter lang. In deze omgevingen vinden ook steevast de discussies plaats over geloof tussen Wolter en mij. De trouwe lezer weet dat, in het verhaal over het feest van Johannes de Doper in Porto en het vliegverkeer boven Porto op de avond van 23 op 24 juni, de twee elkaar bijten. Om 20.00uur Nederlandse tijd krijg ik bericht van Tjitske dat ze nog zijn niet vertrokken in verband met de lichtkaars ballonnen die, die avond worden opgelaten. Ze gaan landen op het vliegveld van Vigo in Spanje gelegen aan de noordgrens met Portugal en worden verder per bus naar Porto gebracht.
Gedachte van de dag: Is geloven in Liefde nou zo moeilijk, wanneer ieder dit een goed idee vindt. ( zeven miljard mensen )
Morgen een dag Fatima