Fatima - Obidos - Reisverslag uit Óbidos, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Fatima - Obidos - Reisverslag uit Óbidos, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Fatima - Obidos

Door: Paul

25 Juni 2017 | Portugal, Óbidos

Laat eten heeft vaak een weerslag op de nachtrust. Enkele muggen deden hun best er een schep bovenop te doen. Vandaag het vertrek uit een bijzondere plaats waar een Mariaverschijning had plaatsgevonden. Voor de een, een vaststaand feit en voor de ander een niet te verklaren gebeurtenis. Voor de laatste keer de ketting nog even gesmeerd en op weg richting Obidos, ongeveer tachtig kilometer boven Lissabon. We stegen geleidelijk, soms met korte stukjes van 10%, tot boven de vierhonderd meter. Onderweg richting de omgeving van Lissabon worden de open plekken tussen de bebouwing steeds kleiner. Tussen de bebouwing staan gaarden met appelbomen, perenbomen en wijnranken. Er wordt veel aan de wegen gewerkt in Portugal. Vaak herstel of meerdere kilometers nieuw. Of de achterstand kan worden ingehaald hangt natuurlijk af van de financiële middelen. In Spanje zag je voor dit soort projecten dat de Europese Unie investeert in deze projecten. Na Fatima zag je nog lang de waarschuwingsborden voor automobilisten en motorrijders, aan de kant van de weg, voor de mogelijke aanwezigheid van pelgrims langs de wegen richting Fatima. Voor dat we verder afdalen nog een paar foto’s van de uitgestrekte dalen gemaakt. Het gaat goed en er ontstaat weer meer power in de benen. Naast de fysieke inspanning was de hitte van de vorige week een fikse energietrekker. Al vrij vroeg in de middag komen we in Obidos aan en rijden naar een door de GPS-POI aangegeven Hostel “Argonaut”. Obidos is een ommuurd stadje met voor het merendeel wit geschilderde huizen en een centraal gelegen kasteel dat uitkijkt over de omgeving. We hebben een gedeelte van het smalle pad land de kantelen gelopen. Voor kinderen leek het ons niet ongevaarlijk. Obidos is erg toeristisch wat te zien is aan de vele souvenirwinkeltjes, restaurants en de toeristen natuurlijk. De omvang van Obidos is klein genoeg om te bekijken in de tijd die we er konden zijn, want morgen beginnen we aan de laatste route naar Lissabon. Het is nog wel een lang stuk met wat heuvels en druk verkeer, maar daar draaien we de benen niet meer voor om.
De spreuk van de dag: If you think adventure is dangerous, try routine, its Lethal. Spreuk uit een van de souvenirwinkels van Obidos waar Wolters oog op was gevallen.
Morgen naar Lissabon

• 25 Juni 2017 - 23:33

Marieke:

Succes met de laatste dag pap!
    Ik ga je verslagen missen, liefs