Auxerre - Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Auxerre - Vezelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Auxerre - Vezelay

Door: paul

23 Mei 2017 | Frankrijk, Vézelay

De nacht werd enigszins verstoord door een feest ergens in de buurt wat tot rond drie uur door ging.
Het ontbijt was eenvoudig en werd aan het eind nog aangevuld met een stuk brie. We deden rustig aan omdat de afstand dit toeliet. De GPS leidde ons weer langs rustige fietswegen waarvan die langs de Yonne en haar kanaal de mooiste was. In een van de sluizen lag een bood met de naam “Westfries” uit Broek op Langedijk. De boot droeg een Engelse vlag op een rood vlak (?). Ook zag je de stickers met de routeaanduiding naar Santiago en die van de organisatie “Langs oude wegen”.
Helaas trof ik geen imker aan in de buurt van het kanaal, omdat deze met een bijenvolk op manshoogte aan een boom wel weg zou weten. Of dit wederzijds is kan ik niet zeggen. De koffie onderweg was echt niet goed. Voor iets meer dan twee Euro was daar niets op af te dingen. Op een brug over het kanaal bij Coulangas s- Yonne een landschapsschilder gefotografeerd die met een pallet vol kleuren een beeld van het kanaal en haar omgeving op het canvas zette. Tijdens onze lunch, met de bij een Boulangerie onderweg gekochte broodjes hebben we langs de kant van de weg een diepzinnig gesprek gehad over Bijbelse beeldspaak en realiteit. Een realiteit die door de tijd heen door wetenschappelijke ervaringen steeds verandert. Het is dan ook bijna noodzakelijk menselijke interpretaties te scheiden van hetgeen Christus wil zeggen over liefde en de manier waarop je dit kunt realiseren.
Na een kleine klim zijn we rond 14.00uur in Vezelay en gelijk doorgefietst naar een Stayokay annex camping. De wachttijd tot 16.00uur werd deels gevuld met een door Wolter aangegaan gesprek van een stel Nederlanders uit Dordrecht, waarvan de man met een Kreidler bromfiets afgelopen jaar naar Santiago was geweest en deze ervaring nu wil delen met zijn vrouw samen onderweg met een caravan. Met aangeboden drinken passeerden vele reis ervaringen met reflecties op hoe menselijke ontmoetingen soms verlopen. Toen we ons in de zes persoons studio geïnstalleerde hadden kwam ook de Mathieu (huisarts) uit zuid Limburg aan. Hij had een rustdag in Troyes genoten en Auxerre links laten liggen. Wij zijn ter oriëntatie, voor wat ontbijtspullen en een terrasje naar Vezelay gefietst. Om later voor het avondeten terug te keren. Ook Mathieu had het oog op dit zonnige terras laten vallen en samen genoten van een goede maaltijd.
Gedachte van de dag: De kleuren op je pallet bepalen in grote mate het plaatje van je leven.
Morgen in Vezelay.

• 23 Mei 2017 - 21:56

Wolter:

Ik gun iedereen oneindig veel kleuren op zijn/haar palet!

• 24 Mei 2017 - 16:26

Wil:

Hallo Paul en Wolter, wat beleven jullie weer veel! Een mooi verslag over de dag, de ontmoetingen en de gesprekken/reflecties. Veel succes en nog veel kleurige dagen op hje palet.
    Hartelijke groet van Wil