Oloron St. Marie - Jaca - Reisverslag uit Jaca, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Oloron St. Marie - Jaca - Reisverslag uit Jaca, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Oloron St. Marie - Jaca

Door: Paul

05 Juni 2017 | Spanje, Jaca

De eerste geluiden die door het open raam binnen kwamen waren die van een auto over een natte weg. Dit was rond vijf uur. Om zeven uur was het geluid er nog, het regende niet meer, maar de lucht zat nog dicht met een grijs dek. Aankleden, ontbijten, voorwiellager smeren, bagage opladen en op weg. We vinden het beiden wel spannend om die totale stijging van 1400 meter, waarvan de meeste stijging de laatste 13 kilometer moet worden overwonnen, te klaren. Op enkele lokale racefietsers na zien we over de gehele dag geen “bagagefietsers”. Met zo nu en dan een korte stop om wat te eten en de spieren even rust te geven neemt het gewicht van de ingeslagen proviand af. Op vier kilometer voor de afslag naar de Col du Somport nog een Cola stop gedaan. Bij die afslag gaat het meeste verkeer door de tunnel naar Jaca, dat is sneller. Voor ons fietsers, uitgerust met een zuigpersmotor gestookt op vlees, fruit, sla en granen, begint bij die afslag gelijk de eerste kilometer van 10% (omhoog), waarna de overige acht kilometer variëren tussen de 7% en 9%. Ik had me voorgenomen op dit traject zo min mogelijk te stoppen en zo mogelijk niet. Het werd een non stop. Aangekomen op de Col du Somport (1640mtr.) eerst even uithijgen en wat foto’s maken. Mijn zelfgemaakt helmhoedje was door en door nat. Ik kon er wel één “kop” water uit wringen. Een foto met de Fit-Bidons van IMpact gemaakt en doorgestuurd naar mijn werk onder het motto; Wie gezondheid “FIT” (past) trekke het zich aan”. Na wat wederzijdse foto’s voor het bord met “Col du Somport 1640” naar een biertje in het in het aanwezige restaurant. Hier werd het thuisfront van het resultaat op de hoogte gebracht. We waren zo nat van de transpiratie dat we voor de afdaling de dikke regenjas aantrokken in plaats van het windjack. Bijna in het dal, waar het warmer was, de regenjas weer uit gedaan. Bij het binnenrijden van Jaca gelijk de ogen de kost gegeven op een prijswaardig onderkomen te vinden. Uiteindelijk via het geijkte zoeksysteem iets gevonden, heerlijk, want de pijp was aardig leeg. Het was even wennen om in vloeiend Spaans een biertje en eten te bestellen. Heerlijk in het zonnetje de dag nog weer eens doorgenomen en geconcludeerd dat we het goed gedaan hebben.
Gedachte van de dag: Gezondheid is een groot goed.
Morgen in Jaca.

• 05 Juni 2017 - 22:49

Tjitske:

Zo'n heftige klim en dan ook nog je dagverslag schrijven. Chapeau! Goed gedaan lieve Paul en Wolter! Morgen fijn nagenieten en dan de reis vervolgen. Succes. Proost op de col!

• 05 Juni 2017 - 23:00

Japke :

Fantastische prestatie hebben jullie geleverd. Het biertje was dik verdiend!
    Veel succes met jullie Spaanse tocht. Liefs van Japke

• 05 Juni 2017 - 23:29

Gerke :

Doch it jim net nei. Hellingen fan 7- 10 %, en dan oer sokke lange ôfstanden. 2x chapeau!!