Jaca - Reisverslag uit Jaca, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Jaca - Reisverslag uit Jaca, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Jaca

Door: Paul

06 Juni 2017 | Spanje, Jaca

Dat je in je gedachten denkt nog twintig te zijn wordt door het tragere herstel van je lichaam voelbaar tegengesproken. Dit neemt niet weg dat we ons niet minder sterk voelen dan de afgelopen reizen. Mochten er al kwaaltjes zijn geweest aan de start van de reis dan zijn dezen nu zeker verdwenen. Eerst Esther gebeld en gefeliciteerd met haar verjaardag. In de stad een ontbijt genoten in een klein restaurant en weer ervaren hoe belangrijk deze plekken van samenkomst zijn voor de bewoners om even bij te praten onder het genot van een bak koffie en een broodje. We zijn de Cathedral ( apostel Petrus) van Jaca binnen gegaan om deze te bekijken en een bedankje achter te laten voor de goede reis over de Pyreneeën. Door zijn Romaanse bouwstijl, zwaar gebouw met kleine ramen, was het er heel donker. Dit werd nog versterkt door de toegepaste dunne stenen platen als “vensterglas”. Overigens is deze Cathedral de oudste en best bewaarde kerk in de Romaanse bouwstijl in Spanje.
Waar ik niet aan kan wennen in de Spaanse kerken zijn de elektrische lampjes als plaatsvervanger voor de kaarsen. Een rustdag betekend niet zelden dat er een was gedraaid wordt. Een op internet gevonden wasserette in Jaca opgezocht, de was gedaan, waardoor we weer fris door het Spaanse land gaan. Tussen de middag op een terras aan de tapas om de verstookte calorieën weer op peil te brengen. Voor de culturele voeding hadden we nog twee bezoeken aan bezienswaardigheden voor ogen. Een bezoek gebracht aan een versterkt, vijf puntig fort (Pentagon), ooit in opdracht van Philips de 2e gebouwd toen het musket en het kanon er nog toe deden. Blijft vreemd dat het wel of niet in het bezit hebben van zo’n vesting gelijk het lot bepaalde van een groot gebied erom heen. Bij nader inzien zijn we niet naar een beroemd verdedigingswerk. ‘Rapatan’ gegaan dat op vier kilometer verderop in de heuvels ligt. Nog een paar boodschappen gedaan om daarna weer in een boek te duiken. Met een wandeling door de stad, afgesloten met een versterking van de inwendige mens, wordt de dag in Jaca afgesloten.
Gedachte van de dag: Op een of andere manier kan ontspanning niet zonder inspanning.
Morgen naar Lumbier o.a. om de daar aanwezige kloof met roofvogels.