Lumbier - Estella - Reisverslag uit Estella, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Lumbier - Estella - Reisverslag uit Estella, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Lumbier - Estella

Door: Paul

08 Juni 2017 | Spanje, Estella

Redelijk geslapen in de tent. Het organiseren van een lekker kussen is het grootste probleem.
Het ontbijt bestond uit een stuk suikerbrood, een banaan en een appel van de afgelopen dag. Even buiten Lumbier zagen we een stuk of zes lammergieren, waarschijnlijk vanuit de gisteren bezochte kloof, overvliegen op weg naar hun foerage gebieden. Het landschap dat langs ons schoof was wijds, sterk glooiend en veel verschillende akkerbouwgewassen. Sommige graanvelden waren al geoogst en het stro lag opgerold op het veld klaar om te worden opgehaald. Gaande de ochtend werd het warm, voor mij drukkend warm. Omdat we dicht onder Pamplona langs fietsen kruisen we enkele drukke ontsluitingswegen naar het zuiden richting Zaragoza en Madrid. Langs een van deze wegen een koffiestop gedaan. Deze stop gebruikt om Oebele en Marty op de hoogte te brengen dat we komend weekend in Burgos zijn. (Gezien de reactie van Oebele vanuit Santiago de Compostella is de kans niet echt aanwezig.) Het plan is om in Puente la Reina de lunch te nemen. Even buiten Puente la Reina staat een ijzeren figuur van een pelgrim waar Wolter, naast de Santiago ervaring, ook een vakantie herinnering heeft. In een smal gezellig straatje, dat leidt naar een oude brug, geluncht met diverse tapas happen. Onderwijl in gesprek met een Limburger die met zijn vrouw een campertocht maakt langs de Pelgrimsroute die hij eerder met een vriend had gefietst. Dit fenomeen zie je vaker. Na Puente la Reina gaat het heuvel op wat voor mij met een volle maag en in een brandende zon er best wel inhakte. Ons kwamen op dit traject een stel tegen op een tandem en dacht gelijk; Zo ziet het er uit wanneer ik met Tjitske op onze tandem terugfiets naar Nederland. Verder weinig pelgrims gespot onderweg. In Estella op zoek naar een overnachting. Een camping was niet aan de orde, omdat het mogelijk zou gaan onweren. In de eerste Alberga konden we niet terecht omdat we onze Santiagopas niet bij ons hadden. Een stuk verder werden we met fiets en al een Alberga in getrokken door een actieve medewerker. Naar al snel bleek was het een pelgrimsonderkomen (34 bedden op een zaal) dat door mensen met een beperking werd gerund onder begeleiding. Gezeten op een terras in het centrum begon het te onweren en dat hield de hele avond aan. Om acht uur aan een pelgrimsmaaltijd bestaande uit salade, vis met patat en een toetje. Voor tien uur binnen want dan moet het stil zijn op zaal. PSSST en toch nog een verhaal. Tot morgen slaap lekker.

• 08 Juni 2017 - 23:27

Gerke :

Hé Paul, ik mis de spreuk fan de dei! Fierder binne Riemke en ik ochsa bliid mei dyn stikjes..Kinne wy goed op sliepe.