Estella - Najera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Estella - Najera - Reisverslag uit Nájera, Spanje van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Estella - Najera

Door: Paul

09 Juni 2017 | Spanje, Nájera

Van de vierendertig bedden waren er maar acht in totaal bezet. Het was op zaal rustig tot tegen 07.00uur toen de eersten zich roerden om zijn of haar reis voort te zetten. De leiding en de medewerkers slapen er ook in een ernaast gelegen ruimte. Na enkele yoghurtjes in het hostel te hebben verorbert, in de Calle Major bij een koffiebar nog een simpel ontbijt genomen. Het onweer van de vorige avond had de nodige verkoeling gebracht wat welkom was na een warme dag ervoor. Vandaag zijn er ook weer wat kleinere hoogteverschillen te overbruggen. We gaan van het district Navarra naar de Rioja wat aan de kant van de weg zichtbaar is door het toenemend aantal wijnvelden. En tussen de wijnvelden en langs de wegen zien we steeds meer wandelaars. De een licht bepakt de ander zwaarder. Wanneer er een groter aantal mensen dicht bij elkaar lopen en met weinig bepakking, is het vermoeden dat ze een kleiner stuk van de Camino lopen in georganiseerd verband. Toch is dit best dapper om één of meerdere dagen in vaak blakende zon door de akkers en wijnvelden, heuvel op en af, de volgende plaats te bereiken. In Legrono vallen we met de neus in de boter door deelgenoot te zijn van een groot straatfeest ter ere van de heilige Barnebeu (?). Al slenterend tussen de mensen met de fiets aan de hand een ijs verorbert. Mooi is ook dat je wordt aangesproken er vragen worden gesteld van waar we naar toe gaan en hoeveel we al gefietst hebben. Soms is het zelf ook een fietser die zijn verhaal kwijt wil en foto’s laat zien. Na Legrono ontmoeten we een Italiaanse die met haar fiets alleen op pad is gegaan vanaf Roncevalle. Je ziet dat zo’n start best pittig is, omdat de conditie, om onder deze condities op pad te zijn nog niet optimaal is. Later na een stop kwamen we haar weer tegen toen ze van de autoweg terug kwam en het even niet wist. Een ouder Engels stel, dat zich verlopen had, naar het wandelpad gewezen. Een zo rijden we Najera binnen. De hele toegangsweg van enkele kilometers is vergeven van meubelfabrieken en handelaren. Het is dan wel twaalf jaar later maar ik kon de camping nog blindelings vinden. Tenten opgezet, douchen en naar de Kermis, waarna we heerlijk hebben gegeten. Omdat er geen Wifi op de camping is, is er naast de het achterwegen blijven van de spreuk van de dag van gisteren is er vandaag 9 juni geen editie verschenen. Twee maal op 10 juni vanuit Burgos waar we O en M zullen ontmoeten.
Gedachte van de dag. Weet dat in de buurt van water de mounten high kan zijn.
Morgen naar Burgos 90 km.