Benavente - Braganza - Reisverslag uit Bragança, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Benavente - Braganza - Reisverslag uit Bragança, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Benavente - Braganza

Door: Paul

15 Juni 2017 | Portugal, Bragança

Uit het lawaai vanuit het centrum, gedurende de kleine uurtjes, blijkt dat de week van de Toro stevig gevierd wordt. Ook het immense podium op het Plaza Major dat vandaag wordt ingezet op het feest belooft heel wat spektakel. Niet zeker over de Tonijnsalade van gisteravond ons vandaag ver zou brengen is er een dubbel ontbijt besteld. Twee in plaats van één croissant, kuipje jam, kuipje boter en kop koffie. Wat scheelt is om ook nacht, wanneer je wakker wordt, wat te drinken en voor het ontbijt al één liter water gedronken te hebben voor het vertrek. Inslaan van eten kun je wel vergeten in een feestende stad. Om 9.30uur lag alles nog op een oor en waren de hekken dicht. In een van de volgende dorpjes lang de N525 wat fruit, water en brood gekocht. De eerste plaats die we wilden halen was Puebla de Sanabria op 88km van Benavente. De benen voelen goed en de twee baans “fietspad” helpen er aan mee dat het zo voorspoedig verloopt dat we met de gedachten spelen een stuk verder door te trekken. Tijdens een koffiestop zien we de stier, die eerder in Benavente had gelopen, op de voorkant van de regionale krant. Even na Mombuey een stevige lunch genoten met bijna één liter water. Was wel grappig dat op een klein terrasje verschillende talen werden gesproken. Steeds, bij iedere stop, werd de watervoorraad bijgevuld. Wat ik wil bereiken is dat ik vaak een stop moet doen om zodoende het vochtgehalte in de gaten te houden én het werkt. In Puebla de Sanabria ( 14.45uur ) bij een Cola even overleg of we de 32 km over 552 meter stijging nog doen en aan kunnen. Het gevoel is goed en de verwachting na de grens aan moeilijkheden ziet er goed uit. Water weer bijgetankt en op pad. Eerst stevig naar van 850 naar 1000 en daarna na een afdaling weer van 900 naar 1075 meter. Het uitzicht is mooi en op diverse plaatsen is te zien dat er hard gewerkt wordt aan een andere, snellere verbinding tussen Spanje en Portugal. Op een gegeven moment passeren we de Spaans – Portugese grens. Zoals het binnen Europa is afgesproken is dit ook een open grens met alleen de verkeersregels die in Portugal gelden. Even vóór Bragança ligt een mooie camping langs de weg waar we ons melden en installeren. Het vocht wordt weer op peil gebracht maar nu met iets anders dan water. Een mooie bijkomstigheid is dat het in Portugal één uur eerder is dan in de omliggende landen.
Gedachte van de dag: Laat niet liggen tot morgen waar je vandaag nog de tijd voor hebt.
Morgen richting Villa Real.
PS alle lezers bedankt zover voor de reacties, leuk om te lezen!!!!!

• 15 Juni 2017 - 20:10

Esther:

Hoi pap en wolter,
    Alweer in Portugal! Wat gaan jullie snel!
    Heel leuk om de verhalen te lezen! Geniet van het biertje :)
    Groetjes vanaf Vlieland

• 15 Juni 2017 - 20:39

Japke:

Dat was weer een topprestatie, 130 km. In de brandende zon!
    Een uur vroeger en weer een andere taal, variatie blijft!
    Succes met de reis in Portugal.
    Groeten van Japke

• 16 Juni 2017 - 22:59

Mieke En Ruud:

Beste Wolter en Paul,
    Nu zei Mieke tegen Ruud; "Jij hebt toch van Japke het adres gekregen waarop je Wolter en Paul tijdens
    hun fietstocht naar Lissabon kan bereiken". Heb je al gezien waar zij nu zitten?
    Och Mieke, zei Ruud. Ik heb in de week dat zij waren vertrokken eerst gezocht of het van Japke gekregen adres door mij te gebruiken was op de computer en ik had gezien dat Wolter en Paul al een heel stuk gevorderd waren in Frankrijk.
    En dan Mieke weer; Maar heb je hen ook laten weten dat je gezien hebt waar zij nu zitten?
    Nee zei Ruud, dat heb ik nog niet gedaan, maar vanavond als jij naar commissaris Witse op de T.V. zit te kijken dan ga ik achter de computer zitten.
    En daar zit Ruud dan.
    Allereerst ziet hij nu dat Wolter en Paul de grens tussen Spanje en Portugal hebben overschreden bij
    Braganca in het noord-oosten van Portugal. Dan worden de Michelin kaarten 989 en 990 uit 2002 door Ruud geraadpleegd om te zien waar alles zo'n beetje te vinden is op afstand. Je ziet dat Vila Real in vogelvlucht zeker 100 km van Braganca ligt maar door het slingeren van de wegen en de hoogteverschillen ontzettend veel inzet zal gaan vereisen bij Wolter en Paul.
    Tevens zullen het aantal kilometers beduidend meer zijn dan op het oog lijkt.
    Ruud ziet op Googl dat Portugal nog stierengevechten kent in de week van de Toro. Dit in tegenstelling
    tot Spanje waar het stierenvechten niet meer bestaat.
    Nu mogen Mieke en Ruud niet achterblijven om jullie in de komende dagen veel ruimer te volgen en succes te wensen bij de te verwachten krachtsinspanningen.
    Anders krijgen wij het aan de stok met Japke en durven wij jullie niet in de ogen te kijken als wij jullie
    over een tijdje weer in goede gezondheid mogen begroeten.
    Groetjes van Mieke en Ruud