Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Porto

Door: Paul

20 Juni 2017 | Portugal, Porto

Door een paar beste dreunen tegen het stapelbed werd ik wakker en zag Wolter naast het bed staan. Hij had kramp in het onderbeen. Het was warm en kon maar moeilijk weer in slaap komen. De geluiden van de grote stad dringen binnen. Niet alleen sirenes van diverse diensten zijn hoorbaar maar ook het geluid van de zeemeeuwen. Tegen half negen zijn we naar beneden gegaan om te ontbijten om daarna met de metro naar een shoppingcenter te gaan om te kijken naar een korte broek met extra zakken. Bij het aantrekken van mijn broek zag ik namelijk dat de stof op enkele plaatsen gaar is. Veel winkels gaan pas tegen tienen open dus maar verder gegaan richting de overkant van de rivier Douro, waar alle porthuizen zijn gevestigd. Tevens heb je vanaf daar een prachtig beeld van de oude stad tegen de heuvel. Na een tijdje het beeld van dit geheel, zittend op twee smalle bankjes, vanonder een schaduwrijke boom, op ons te hebben laten inwerken, via onderste brugdeel naar de stad gelopen. Voor proeven van de Port was het nog te vroeg. Een paar jongens doken vanaf de brug de Douro in. Porto is een stad waar veel toeristen op af komen. Bussen vol toeristen van diverse nationaliteiten worden bij de bezienswaardigheden gedropt. Het wordt al weer aardig warm en ik moet zeggen dat dit mij dwars ging zitten. Tussen de middag, in de kleinste markthal (Mercado Ferreira Borges), op een bijzondere manier verbouwd tot restaurant, iets gegeten en gedronken. Zo nog enkele bezienswaardigheden bekeken, zoals het gebouw waar MC Donalds in is gevestigd (mooi maar de reuk blijft muffig), een kerk met heel veel opsmuk en de grote Markthal, waarna werd besloten terug te gaan richting hostel om even een tukje te doen. Wolter bleef in de schaduw van een park dichtbij om onder andere bejaarden te zien kaarten op hun stek in het park. Op weg terug naar het hostel, gelegen in de omgeving van metrostation Marques, nog een paar kleding zaken in geweest maar niet gevonden wat ik zocht. Na de siësta voelde ik me al weer wat beter. Tijdens de avond gaan we weer terug naar de Portproeverijen om natuurlijk een Portje, het werd Sandeman, te proeven, maar ook om te eten en van de verlichte stad te genieten. Aan de waterkant is het heel gezellig door de vele restaurantjes. Overigens doe je Port proeven blijkbaar overdag, want de meesten gingen al vroeg dicht.
Gedachte van de dag: Warmte voelt, in haar vele verschijningsvormen, vaak weldadig en aangenaam aan, maar soms….
Morgen langs de kust verder richting Lissabon.

• 21 Juni 2017 - 09:05

Miranda:

Hallo Paul, het blijft leuk om mee te lezen. Inderdaad een mooie stad Porto. Succes met het vervolg van jullie tocht. Hopelijk blijft de hitte voor jullie beheerbaar. In Nederland nu ook tropische temperaturen. (gelukkig hebben we een goed klimaatbeheersingssysteem op kantoor :)) Groet Miranda

• 21 Juni 2017 - 09:19

Tjitske:

Mooi en bijzonder Porto dus. Al van velen gehoord. Dat beloofd wat voor Japke en mij. Zal er rekening mee houden dat we vroeg aan de port moeten!
    En ......moet er nog naald en draad meegenomen worden?
    Goede reis verder. Tút Tjitske

• 21 Juni 2017 - 12:02

Marieke:

Petje af voor jullie pap en Wolter, (niet letterlijk nemen want dat petje is natuurlijk hard nodig in de brandende zon ) wat ontzettend knap om in deze temperaturen jullie prestaties te leveren!
    Zet m op!