Porto - Vagueira - Reisverslag uit Vagos, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu Porto - Vagueira - Reisverslag uit Vagos, Portugal van WenPLissabon2017 - WaarBenJij.nu

Porto - Vagueira

Door: Paul

21 Juni 2017 | Portugal, Vagos

Omdat het ontbijt in het hostel om 08.30uur wordt geserveerd iets kunnen uitslapen. Bij het inpakken en schoonmaken van de kamer nog een maal goed gezocht naar de fietssleutel van Wolter, maar hij bleef zoek. We gingen via een van de hoge bruggen van Porto de stad uit waar we nog even genoten van een prachtige view over het oude stadsdeel, de brug en de Douro. De verwachting was dat er voldoende aanbod aan eten en drinken onderweg voor handen was waardoor we niets hoefden in te kopen. Het duurt lang voordat je het bebouwde deel van Porto echt uit bent door de lang gerekte bebouwing langs wegen en industrieterreinen. Zodra het kon de oceaan opgezocht om te genieten van het boulevard en strandleven en van een bak echte koffie. Voor de fietsers zijn hier mooie faciliteiten neergelegd mede door steun van een Europees fonds. Bijvoorbeeld zijn er kilometers lange houten fietspaden aangelegd door natte gebieden. Maar ook door de bossen is er rekening gehouden met gescheiden fietspaden. Toch is het oppassen, want een fietspad kan ineens eindigen in het zand. We fietsten over een smalle landtong naar Sao Jacinto om daar met een veerpont over te steken naar Aveiro. Bij het pont aangekomen moesten we een uur wachten. Dat noemen we geluk, want een Nederlands echtpaar dat ons tegemoet kwam had drie uur moeten wachten, omdat het veerpont net van wal was gestoken. Nadat het veerpont ons aan de overkant had afgezet wilden we nog 25km fietsen, dan wel landen waar het ons uitkwam. Onderweg, door de lange wegen met naaldboombossen, het idee dat we in het gebied onder Bordeaux uitgekomen waren, wat vergelijkbaar is. Het werd een Orbitur camping met eetgelegenheid in Vagueira tien kilometer na Vagos aan de N 109. De rest laat zich raden. Tot morgen!
Gedachte van de dag: Tijdstip en plaats heeft alles bepaald voor de dieren die we langs de weg hebben zien liggen én niet alleen voor hen.
Morgen weer verder richting Lissabon via de kust.

• 21 Juni 2017 - 23:03

Mieke En Ruud:

Beste Wolter en Paul,
    Bij ons is het nu op deze eerste zomerdag officieel een hittegolf geworden door drie aaneengesloten dagen van meer dan 30 graden (33) binnen een periode van meerdere zomerse dagen met temperaturen van over de 25 graden. Het enige verschil met jullie is dat wij kunnen genieten van al de reisadventuren van Wolter en Paul door, zonder erbij te zijn, je fantasie los te laten bij alle tekst van Paul. Wij weten dat een mensenlichaam behoefte kan hebben aan inspanning en aan rust, aan voedsel en aan drank. En dit alles combineren en doseren op de juiste momenten. Wij zijn blij dat jullie Porto al hebben bereikt en nu gaan afzakken naar Lissabon. Dit betekent toch in ieder geval nog ruim 300 km te gaan. Wij kunnen jullie verhalen beleven in onze tuinstoel zonder onze benen te laten peddelen.
    Van onze vrienden Joost en Els Smulders-Waijers hebben wij op Facebook vernomen dat hun huis in
    Cernache do Bonjardim bespaard is gebleven voor de bosbranden. Wel was de plek waar zij wonen een verzamelpunt vanwaar alle brandweer- mannen en vrouwen bijeen kwamen om van daaruit de branden te gaan bestrijden. De hele Facebooksite van Joost en Els staat vol met foto's van het gebeuren. Filmpjes van blusvliegtuigen, colonnes brandweerwagens, alle soorten materieel en vele tientallen brandweerlieden die uit alle windhoeken van Portugal maar ook uit Spanje kwamen.
    En vanzelfsprekend alle steuntoezeggingen op Facebook van al hun vrienden uit Nederland.
    Maar dat is zo makkelijk geschreven vanaf je computer, laptop of i-phone.
    Ook Mieke en Ruud deden daaraan mee. Misschien geeft het enige troost!
    Wij wensen jullie in ieder geval veel kracht voor de volgende etappe.
    Mieke en Ruud